Boktips

Sheila Hetis Moderskap

Efter lite väntan på att ta tag i läsningen av Moderskap (2018), Sheila Heti, blev den äntligen läst under julledigheten. En intressant bok om detta med att skaffa eller få barn, att bli mamma eller inte. Ett ämne som inte belyses så ofta i litteraturen verkar det som. Antologin Ingens mamma som för flera år sedan var ju intressant och tog olika perspektiv på att inte ha barn eftersom det var flera författare som stod för varsitt avsnitt.

moderskap hetiI Moderskap läser jag om funderingar kring det här med att vilja ha barn och att inte vilja ha barn. Vad är vad? Är det normerna? Hormonerna? Ens uppväxt? Ens föräldrar? Ens vänner? Vad är det som påverkar till att vilja ha barn och inte.

Sheila Heti vänder och vrider på frågan om och om igen, hela tiden med nya infallsvinklar. En vardag som fylls av tankarna beskrivs och ofta brottas tankarna kring om det är fel att välja bort barn, eller om det är fel att inte göra det.

Ett litet annorlunda grepp för att hantera tankarna och frågorna är att tre slantar singlas enligt någon sorts spådomsfilosofi (minns inte ursprunget). Dessa frågor och slantars svar är kanske lite… flummigt, men jag vet inte om det måste tas på så stort allvar. Det bryter av mot den övriga texten en aning. Jag tänker att det handlar om att vi följer funderingarna och vägen till att hitta svar, och att det sker bland annat på det här viset, ett av alla vis det speglas på.

Jag läser Moderskap med stort intresse. Många frågor och tankar känner jag väl igen. Och jag vill gärna fortsätta fundera på temat om att vara barnfri utifrån det Sheila Heti skriver i fler inlägg. (Så nu vet du vad du har att vänta här framöver… 😉 )

Sheila Heti var med i tv-programmet Babel i höstas. Det var där hennes bok väckte min nyfikenhet. Och är du också nyfiken tycker jag du ska läsa. Oavsett om du vill ha barn eller inte är det en intressant bok. Att frågan att inte vilja har barn väcker så mycket uppmärksamhet i sig är anmärkningsvärt, och det tycker jag belyses fint i Moderskap.

Moderskap kan du hitta för att köpa på nätet hos de stora nätbokhandlarna. T.ex. hos Adlibris eller Bokus. Där finns den också som e-bok. Ditt biblioteket har säkert också köpt in boken om du inte vill köpa.

 

3 reaktioner till “Sheila Hetis Moderskap

Kommentarsfältet är stängt.